تغذیه سالم کودکان نوشیدن آب‌میوه خالص به سلامتی کودکان کمک می‌کند

نوشیدن آب‌میوه خالص به سلامتی کودکان کمک می‌کند
نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد در کودکان 2 تا 5 ساله‌ای که آب‌میوه خالص نوشیده‌بودند به طور قابل توجهی دریافت ویتامین سی، پتاسیم و مگنزیم بیشتر بود و خیلی کمتر از مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های دیگر، مایعات مخلوط شده با شکر خورده‌بودند

دستاورد پژوهشی جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که آب میوه خالص می‌خورند مواد مغذی کلیدی بیشتری نسبت به کسانی که سایر نوشیدنی‌ها را انتخاب کرده‌اند دریافت می‌کنند .

نتیجه این پژوهش که در کنفرانس زیست‌شناسی آزمایشی که در حال حاضر در تگزاس آمریکا در حال برگزاری‌است ارائه‌شده است، نشان می‌دهند در کودکان 2 تا 5 ساله‌ای که آب‌میوه خالص نوشیده‌بودند به طور قابل توجهی دریافت ویتامین سی، پتاسیم و مگنزیم بیشتر بوده و خیلی کمتر از مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های دیگر، مایعات مخلوط شده با شکر خورده‌بودند.

در سال‌های اخیر مصرف آب میوه در کشورهای اروپایی، استرالیا، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا به شدت رشد کرده‌است. این رشد عمدتا به دلیل این بوده که مردم فهمیده‌اند که آب میوه منبع طبیعی و سالم مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

محققان برای انجام پژوهش حاضر از اطلاعات بررسی سه‌ساله بهداشت و تغذیه ملی استفاده کرده‌بودند و با مقایسه رژیم‌های غذایی افراد دریافتند که بین مصرف آب‌میوه و مصرف میوه و غذاهای حاوی غلات کامل رابطه‌ای وجود دارد.

محققان مرکز کشاورزی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و کالج پزشکی بیلور گفته‌اند: بررسی کودکان سنین 6 تا 12 سال که آب میوه خالص مصرف می‌کردند نشان داده‌است آن‌ها مواد مغذی کلیدی و الیاف رژیمی بیشتری نیز مصرف کرده‌اند.

این دانشمندان آمریکایی در مقابل دریافتند میزان دریافت مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین آ، ویتامین سی و اسید فولیک در میان درصد خیلی زیادی از نوجوانان 12 تا 18 ساله که آب‌میوه نمی‌خوردند از سطح توصیه‌های پزشکی پایین‌تر است.

دکتر کارول او- نیل گفت: آب میوه خالص نقش مهمی در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند و ذخیره مواد مغذی مهم را در دوران کلیدی رشد آن‌ها فراهم می‌کند.

مسائلی درباره مصرف آب میوه زیاد

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در مورد مصرف آب میوه زیاد در کودکان پیدا شدن جرم دندان به دلیل مصرف مداوم آن‌ها در طی روز است. به همین منظور توصیه انجمن پزشکان کودک آمریکا در این زمینه این است که از دادن هر نوع نوشیدنی که منجر به استفاده طولانی کودک در طی روز شود باید پرهیز‌کرد. اما در صورتی که طفل آب میوه را در فاصله زمانی کوتاه همراه با غذا مصرف کند یا آن را به تنهایی بنوشد و بعد دهان خود را بشوید مانع از پیدایش جرم در دندان می‌شود.

نکته دیگر در این زمینه چاقی حاصل از مصرف آب میوه زیاد است که شامل همه انواع نوشیدنی‌های شیرین می‌شود. پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد مصرف آب‌میوه با افزایش وزن نیز همراه است. علت این امر وجود شکر در آب میوه‌هاست که اگرچه طبیعی است اما میزان آن زیاد است ولی معمولا موردنظر قرار نمی‌گیرد. میزان شکر در برخی از انواع آب میوه (از نوع فراکتوز) حتی بیشتر از نوشیدنی‌های شیرین دیگر است. مثلا میزان شکر موجود در آب انگور خالص حدود 50 درصد بیشتر از کوکاکولا است. ولی به‌هرحال مصرف متعادل آن می‌تواند به کودکان و نیز بالغین کمک کند تا میزان موردنیاز مواد مغذی بدن خود را به طور روزانه تامین کنند.

ارزش برابر آب‌میوه با مصرف میوه نکته بحث‌برانگیز دیگری است که هم‌چنان زیر سوال باقی‌مانده‌است. واقعیت این است که آب میوه در مسیر ساخت خود، الیافش را از دست می‌دهد و این نکته‌ای است که به خصوص باتوجه به مصرف زیاد مواد غذایی فراورشده که فاقد الیاف هستند می‌تواند مایه نگرانی باشد.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: