جان باختگان دفاع از نوامیس و وطن

مرثیه ویادی از مفقود الاثرشهید بیانی و دیگر شهدای نشتیفان صبوحی و دلربا تا شاه شهید وغیره
دفاع از نوامیس و وطن وظیفه تک تک اعضای جامعه است و شهادت در این راه مایه افتخار هر قوم و ملت
اما این بدان معنی نیست که این موضوع دست مایه  سوء استفاده حکام قرار گرفته و از احساسات پاک جوانان برای نیات پلید خود سود جسته و در میادین نبرد و یا درگیریهای داخلی با فرستادن آنها به جلو خود با شیادی درعقبه آنها جنایت نموده و تلفات بالای این قشر را افتخار بدانند حال آنکه با اختلاف چندسال همین جوانان به سربازی اعزام ولی  با مهارت و آموزش کافی که کسب نموده و دیسیپرین کلاسیکی که رعایت مینمایند با کمترین تلفات بیشترین رشادتها را نموده وحافظ ملک و ملت با کمترین هزینه انسانی و نظامی و سیاسی و اقتصادی  میگردند اما به غلط از این موضوع توسط سپاه پاسداران در جنگ سؤاستفاده تبلیغاتی شد که هنوز هم پس از سه دهه ادامه داشته و حتی در اعتراضات و درگیریهای خیابانی مقابل ملت هم بهره جوئی و برای بقاء حکام ولایت  از نوجوانان  معصوم و احساساتی هزینه میگردد

حسین فهمیده تنها نوجوانی نبود که در جنگ ایران و عراق شرکت کرد و کشته شد بلکه هزاران  نوجوان دانش آموز دیگر همسن وسال وهمسنگر وی سرنوشت مشابه ای داشتند  . اما او برای ایرانیان مظهر مشارکت نوجوانان در جنگ است. دستگاه‌های تبلیغاتی ایران هشتم آبان را به خاطر سالگرد کشته شدن حسین فهمیده «روز بسیج دانش آموزی» نامگذاری کرده‌اند.

در نظام ارزشی جمهوری اسلامی و ادبیات جنگی آن، حضور نوجوانان در جنگ با عراق مایه افتخار است. رغبت بسیاری از نوجوانان برای اعزام به جبهه های جنگ نیز افتخاری مضاعف محسوب می‌شود.

بحث حقوقی و اخلاقی به کارگیری کودکان و نوجوانان در جنگ کمتر به سطح محافل رسمی و یا رسانه‌های داخل ایران کشیده نشده است. اما نحوه جذب و تشویق نوجوانان برای شرکت در جنگ و چند و چون جنگیدن آنها همواره نقل محافل ایرانی بود.

منتقدان جنگ از داستانهایی سخن می‌راندند که از «شستشوی مغزی» نوجوانان روستایی در مدارس و انداختن «کلید بهشت» بر گردن آنها حکایت می‌کرد.  خیلی مواقع در  جبهه ها روز و شبهای قبل ازعملیات تکرار صحنه های حماسی کربلا  زنده اجراء وامام زمان سوار بر اسب در بیابانهای کویری و رملی خوزستان از دور نمایش داده میشد ونوجوانان احساساتی با مداحی های امثال آهنگران تشنه شهادت میشدند

«نوجوانی سیزده ساله به اسم مرحمت بالازاده موفق شد در سن سیزده سالگی موافقت کتبی علی خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت، را برای اعزام به جبهه جلب کند. خبرگزاری مهر می‌نویسد او به رئیس جمهور گفته بود: بگوئید دیگر روضه قاسم را نخوانند چون او هم ۱۳ ساله بود که در کربلا جنگید و شهید شد»

پیش‌زمینه‌ها در ایران

اشارات به حضور کودکان و نوجوانان در جنگ در متون مذهبی و تاریخی بسیاری ملتها دیده میشود. از اسطوره های یونان باستان گرفته تا نقاشی های مصری ها و داستانهای انجیل، همگی بر وجود سربازان کودک و نوجوان در جنگ ها صحه می گذارند.

در ایران همین گونه اشارات به سربازان و نوجوانان کودک دستمایه تبلیغات بسیار پراحساس در دوران جنگ می شد.

منابع حکومتی ایران تعریف می کنند که نوجوانی سیزده ساله به اسم مرحمت بالازاده موفق شد در سن سیزده سالگی موافقت کتبی علی خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت، را برای اعزام به جبهه جلب کند. خبرگزاری مهر می‌نویسد او به رئیس جمهور گفته بود «بگوئید دیگر روضه قاسم را نخوانند چون او هم ۱۳ ساله بود که در کربلا جنگید و شهید شد.»

هنوز آماری رسمی و قابل اتکایی درباره تعداد کودکان یا نوجوانانی ایرانی که در جبهه های جنگ کشته شدند موجود نیست. محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول الله گفته است که «یک سوم روزمندگان و یک چهارم شهدای دفاع مقدس فرهنگی و دانش آموز بودهاند».

آمار رسمی کشته شده های نظامی جنگ ۲۲۴ هزار نفر اعلام شده پس اگر این آمار صحیح باشد از کشته شدن ده‌ها هزار نوجوان ایرانی در جنگ حکایت می‌کند. بسیاری از این نوجوانان با حداقل آموزش نظامی، گاه فقط به مدت دو هفته تا سه ماه، راهی جبهه ها می شدند.

در تبلیغات حکومتی تاکید زیادی بر این واقعیت شده که بسیاری از کودکان و نوجوانان ایرانی با اصرار و التماس و برغم میل بزرگترها به جبهه می رفتند.

در بعضی از معاهدات بین المللی منعی برای استفاده از دواطلبان بین ۱۵ تا ۱۸ سال در جنگ وجود ندارد.

اما به هر حال این نکته دخلی در یک بحث حقوقی راجع به وضعیت کودکان و نوجوانان ایرانی در جنگ با عراق ندارد زیرا ایران در دوران مابین انقلاب و پایان جنگ هیچ معاهده ای را تصویب نکرد که مشخصا بکارگیری کودکان و نوجوانان را در جنگ منع کند.

بعد از جنگ، مقامات ایران با وجود امضا و تصویب این معاهدات همچنان فرهنگ شهادت طلبی را بین کودکان و نوجوانان ترویج می کنند. بسیج دانش آموزی نقش مهمی در این تبلیغات دارد.

این موضوع از آن رو مهم است که سازمان های دفاع از حقوق کودکان امروز از بکارگیری سربازان نوجوان در حزب الله لبنان سخن می رانند. حزب الله لبنان بسیاری از آموزش های نظامی خود را از سپاه پاسداران دریافت می کنند.

وضعیت جهانی

جهان همچنان از پدیده «کودکان سرباز» رنج می برد. سازمانهای حقوق بشر برآورد می کنند بین دویست تا سیصد هزار کودک در درگیری های نظامی بکار گرفته می شوند.

بیشترین موارد استفاده از کودکان و نوجوانان در درگیری های نظامی در قاره آفریقاست. دولتها و گروه های شبه نظامی دولتی یا شورشی بطور گسترده از کودکان و نوجوانان برای پیشبرد نقشه های جنگی خود استفاده می کنند.

این مساله باعث اجرای برنامه هایی گسترده ای از طرف سازمان ملل و سازمانهای غیر دولتی برای زدودن اثرات جنگ بر روح و روان کودکان سرباز در آفریقا شده است.

«

استفاده از کودکان در جنگ همواره در فرهنگ عمومی ملت ها تا سرحد توصیف آن به عنوان یک «جنایت جنگی» مورد سرزنش قرار گرفته. اما این مانع چنین استفاده ای از کودکان سرباز نگشته است.

جنبش جلوگیری از مشارکت کودکان و نوجوانان در جنگ از دهه هفتاد میلادی شروع شد. ایران دو سال قبل از انقلاب، در کنار پاکستان و آمریکا پروتکل الحاقی کنوانسیون ژنو را امضا کرد که بر اساس آن مشارکت افراد زیر ۱۵ سال در جنگ منع شد. اما ایران این پروتکل را در مجلس خود به تصویب نرساند.

با این حال بعد از پایان جنگ ایران و عراق معاهدات تازه ای برای منع بکارگیری کودکان و نوجوانان در جنگ منعقد شدند. از جمله آنها کنوانسیون حقوق کودک بود که ایران در سال ۱۹۹۱ میلادی امضا و در سال ۱۹۹۸ میلادی تصویب کرد.

اما هر بار که مجلس ایران معاهدات را امضا می کرد این تبصره را هم اضافه می نمود که حق نادیده گرفتن چنین معاهداتی را در صورت ناهماهنگی آن با قوانین داخلی و شریعت برای خود محفوظ می دارد.

اما این اشتباه است که تصور شود فقط کشورهای غیر صنعتی و یا در حال توسعه از کودکان یا نوجوانان سرباز استفاده می کنند.

مثلا بریتانیا تنها کشور صنعتی جهان است که افراد شانزده ساله را در نیروهای مسلح خود به عنوان سرباز بکار می گیرد هر چند این افراد نمی توانند در یک صحنه جنگی حضور داشته باشند.

Advertisements

One Response to جان باختگان دفاع از نوامیس و وطن

  1. nashtifan می‌گوید:

    مطلبی در وبلاگ دبیرستان خاتم الانبیاء نشتیفان در تجلیل از مقام شهداء و ایثارگران و جانبازان نظرم را جلب نمود که این نظر را در آن وبلاگ هم گذاشتم .با سلام و تشکر از ابراز احساسات برای شهداء و ایثارگران و جانبازان در نشتیفان
    حادثه کربلا و شهادت نوه پیامبر نمونه سمبولیک برای نوحه خوانی و مداحی و عزاداری محرم برای زالو صفتان دکاندار دین اعم از ملا و مداح که با اشاعه خرافات و جهل جمعی از عوام را در پای منابر خویش جمع می نمایند کارایی دارد و اینها از احترامی که مسلمانان به پیامبر و خاندانش میگذارند سوء استفاده نموده و تنور خویش را از ابراز و احساسات اعتقادی مردم گرم نگه میدارند، ولی جمع شما که تحصیلکرده و فرهنگی هستید نبایستی جو گیر شده و از شاهدان زنده سرباز و نظامی که هم اکنون در نشتیفان حضور دارند یا از جانبازان و شهدای معاصر خویش یادی ننموده و همانند جو حاکم بر جامعه تقلید کورکورانه نمایید در اینمورد فقط تآسف خویش را بیان می نمایم. تا وقتی که هستم ندانی که کیستم***وقتی سراغ من آیی که نیستم
    لازم و ضروری بود که از شهداء و جانبازان و ایثارگران سرباز و نظامی معاصر نشتیفان یادی میشد.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: