مدارس هوشمند نشتیفان

در گذشته نه چندان دور خانم باکفایت مدیر دبیرستان دخترانه نشتیفان شهامت بخرج داده با درایت خویش و کمک افراد خیر اولین مدرسه هوشمند نشتیفان را کلید زده و راه اندازی نمود هنوز کم و کیف ماجرا معلوم نیست ولی از نخستین مدیران فهیم و تجددطلب منطقه خواف بود که توانست از نظر زیربنایی تآسییسات لازم را فراهم نموده و شناژ این بنا را در نشتیفان پی ریزی نماید ممکن است از نظر نرم افزاری و تربیت افراد زبده و متخصص آموزش و پرورش خواف با وی همراه و همگام نبوده و امکانات ونیروی لازم برای پشتیبانی را ارایه ننموده باشد و آنطور که بایسته و شایسته است طرح مدارس هوشمند از نظر کمی و کیفی نتوانسته باشد کارآیی لازمه را خروجی داشته باشد که لازمه اش آن خواهد بود که از وزارت آموزش و پرورش و مجلس حمایت کافی و وافی مبذول نگشته که بایستی نمایندگان مردم در مجلس پیگیر امور باشند و خود معلمان بومی بخود آمده و در این جهاد فرهنگی پرچمدارو با وحدت و یکصدایی دست در دست یکدیگر و با گردهمایی و دعوت از خیرین محل و دانش دوستان دلسوز نشتیفان به تجهیز دیگر مدارس پرداخته و در ادامه مراحل دیگر از جمله مدارس مجازی دیجیتال در امر فنآوری اطلاعات برای تربیت نیروی انسانی برای تآسیسات برقباد و معادن و 4 گروه ذوب آهن که در آینده ای نزدیک کلنگ آنها بزمین خواهد خورد و نیروی متخصص زیادی جذب خواهد نمود لازمه اش این است که از هم اکنون از خواب غفلت بیدار شده و فرزندان نشتیفان را با پیشینه وپایه دانش قوی جهت راه یابی به دانشگاه صنعت و معدن و برق تربیت (که امشاءالله بزودی با همت و تلاش دلسوزان منطقه و نماینده مجلس در جوار معدن تآسیس خواهد شد )تا افراد بومی خودمان در آینده مدیران و متخصصان مشاغل برقباد و معدن و کارخانجات ذوب فلزات وکارگاههای زیرمجموعه گردند نه کارگر ساده آن ….ومانع بکارگیری افراد غیر بومی که سیاست ژنوساید فرهنگی و آمایش سرزمینی وپاکسازی قومی برای دموگرافی منطقه و تعدیل یکپارچگی و سنی زدایی است گردند. شاه شجاع نشتیفان

مدارس هوشمند چیست ؟
آموزش رايج در مدارس کشور، يک آموزش سنتي و يا به عبارت ديگر آموزش فقط شنيداري مي باشد. حداکثر اقدام تصويري در خصوص موضوعات مورد آموزش، نصب بعضي پوسترهاي رنگي بر روي تخته سياه کلاس مي باشد. در روش ديداري- شنيداري سعي مي شود آموزش به کمک فيلم ، انيميشن، نماهنگ و … ارائه گردد. در اين روش ماندگاري مطلب قريب به 20 سال مي باشد در حالي که ماندگاري مطلب در روش شنيداري حداکثر 6 ماه است. در ضمن در روش ديداري- شنيداري مطالب علمي در محيطي جذابتر و در مدت زمان کمتر قابل انتقال است.
در مدارس معمولي، طرح درس معلم شامل مجموعه اي از دستورالعمل ها، برنامه هاي درسي، سؤالات تمرينات اضافه، امتحانات کلاس و … مي شود. اما در مدارس چندرسانه اي علاوه بر اين موارد، معلم از مواد آموزشي چندرسانه اي شامل فيلم، عکس، صدا، اسلايد و … استفاده مي کند تا کيفيت و ماندگاري آموزش را ارتقا بخشد. اين قدم اول در راه حرکت به سمت مدارس هوشمند است.
درباره ي تأثير فناوري اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشي (و به طور خاص مدارس) دو رويكرد متفاوت وجود دارد. برخي معتقدند، اثر فناوري هاي جديد تدريجي است و صرفاً انتقال برنامه ي درسي سنتي را كارآمدتر مي سازد و در واقع، دسترسي به اطلاعات سريع تر مي شود. رويكردي ديگر معتقد است ورود فناوري اطلاعات و ارتباطات به مدرسه ها، هدف ها و ابزارهاي تعليم و تربيت را به طور اساسي تغيير مي دهد. از اين ديدگاه فناوري اطلاعات بر مرزهاي ساختاري نظام آموزش سنتي فايق مي آيد.
با این که موارد بالا از دستاوردهای استفاده از فناوری اطلاعات است، با این حال ساده لوحانه است اگر تصور کنیم ورود فناوری اطلاعات (در جلوه های متفاوت آن : اینترنت ، رایانه ، چند رسانه ای و … ) به تنهایی باعث انقلاب آموزشی شود. اگر فرهنگ یاد دهی – یادگیری در نظام آموزشی تحول نپذیرد ، ورود فناوری های اطلاعاتی نه تنها تحولی ایجاد نخواهد کرد ، بلکه به تقویت سنت های محافظه کارانه ی آموزشی منجر خواهد شد. لذا تغییر در مدرسه سنتی به سوی مدرسه هوشمند نيازمند تغيير در نظام آموزش و پرورش كشور مي باشد و هيچگاه راه اندازي مدارس هوشمند ميسر نخواهد شد مگر ساختار نظام آموزش و پرورش تغيير يابد . اين امر نيازمند برنامه ريزي حداقل بيست ساله مي باشد. اين تغيير مي بايست قدم به قدم و با درايت و تفكر باشد.
منظور از مدارس هوشمند چيست ؟
در سال 1984، ديويد پركينز و همكارانش در دانشگاه ها هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه اي نوين در برنامه هاي آموزش و پرورش، با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات ارائه نمودند. اين طرح به تدريج در چند مدرسه اجرا گشت و بعدها تا حدوددي توسعه يافت، به طوريكه امروزه برخي از كشورهاي توسعه يافته در امر فناوري اطلاعات، همچون مالزي، از اين مدارس جهت تربيت نيروي انساني در برنامه هاي توسعه خود استفاده مي كنند. در تعريف اين نوع مدارس گفته شده اس كه مدرسه هوشمند يك مدرسه و محيط آموزشي فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه و شبكه مي باشد و محتواي اكثر دروس الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن نيز هوشمند است ودر فرایند آموزش به تفاوت استعداد وتوانایی دانش آموز توجه می شود . بنابراين مهمترين ويژگيها و خصوصيات اين مدارس عبارتند از:
الف) در مدارس هوشمند معلمان مي توانند با استفاده از بانكهاي اطلاعاتي و برنامه هاي نرم افزاري و غيره دروس جديدي را با توجه به نيازها و علائق دانش آموزان طراحي نمايند و يا اينكه دروس موجود را تغيير داده و اصلاح نمايند بنابراين محتواي آموزشي دروس در اين مدارس تا حدودي متفاوت با مدارس ديگر خواهد بود. ‌
‌ب) دانش آموزان اين مدارس، خود سرعت يادگيري خود را تعيين مي نمايند. همچنين در اين مدارس، ساعات يادگيري محدود به ساعات مدرسه نيست و دانش آموزان در هر لحظه كه اراده كنند كلاسهاي دلخواهشان را از طريق برنامه هاي رايانه اي یا ارتباط از راه دور در اختيار خواهند داشت.
‌ج) نقش معلمان در اين مدارس تا حدود زيادي از آموزش و ارزشيابي دانش آموزان به پيگيري آموزش شخصي آنان تغيير مي يابد و در نتيجه فرصت و فراغت بيشتري براي پرداختن به برنامه هاي رشد و بالندگي حرفه اي خود (مطالعه، برقراري ارتباطات و تعاملات سازنده و مؤثر با مكاران، ارتقاء سطح علمي و بهبود مهارتهاي تدريس و …) خواهند يافت. ‌
‌د) در این نوع مدارس دانش آموزان اغلب بجای کیفهای مملو از کتب حجیم، با کامپیوترهای کیفی (lab top) در سر کلاس درس حاضر می شوند. به عبارت دیگر در این مدارس علاوه بر مواد آموزشی رایج و کتابهای درسی، انواع نرم افزارها و درس افزارهای چند رسانه ای نظیر cd و… مورد استفاده قرار می گیرد.
‌ه) ارزشيابي از دانش آموزان در مدارس هوشمند به جاي اينكه در مقاطع و نوبتهاي فاصله دار (در پايان هر فصل يا هر ترم و …) صورت پذيرد، همه روزه و به طور مداوم انجام مي گيرد و تعدادي از اين آزمونها هم به صورت on line واز راه دور باشند.
‌و) در اين مدارس دانش آموزان هنگام ورود و خروج از مدرسه، با كارت ديجيتالي كه در اختيار دارند، والدين خود را از ساعت آمد و رفت خود مطلع مي سازند(ارسال SMS ازطریق سیستم اتوماسیون مدرسه). والدين دانش آموزان نيز مي توانند با يك آموزش ساده به سيستم ارزشيابي مدرسه متصل شده و به اين وسيله از وضعيت وروند پیشرفت تحصيلي فرزند خود آگاهي يابند. معمولاً فناوري اطلاعات در واقع به معناي فن بهره برداري از انديشه‌هاي انساني است كه با سپردن امور شناخته شده، تكراري و غيرخلاق به ماشين از طريق خودكارسازي عمليات، انديشه هاي انساني را در جهت مكاشفه در ناشناخته ها آزاد مي سازد. بنابراين نبايد به اشتباه اينگونه تلقي گردد كه در مدارس هوشمند، تكنولوژي جاي افراد و اشخاص را مي گيرد بلكه همچنانكه پيتر دراكر(P.Drucker) نيز گفته است «كار یدي جاي خود را به كار دانشي مي دهد، اما نقش تعيين كننده انسان به عنوان حاكم سازماني همچنان برقرار و مستدام خواهد ماند» , و بنابراين استفاده از تكنولوژيهاي مذكور تنها به عنوان ابزاري در جهت رسيدن به هدف آموزش و تعليم و تربيت كارآمدتر و متناسب با آهنگ فزاينده تغييرات در دنياي حاضر مي باشد.در اين مدارس روزانه در پايان ساعات كلاسي يك E-Mail از طرف مدرسه جهت آگاهي والدين از وضع تحصيلي فرزندانشان در آن روز، به آنها ارسال مي گردد.
‌ز) از آنجاييكه پاره اي از فعاليتهاي مرسوم در مدارس ديگر، در اين مدارس به كمك فناوري اطلاعات كاهش مي يابد، كميت و كيفيت تعاملات بين دانش آموزان، معلمان و والدين ارتقاء مي يابد و در نتيجة هم افزايي يا سينرژي حاصل از تعاملات اين سه گروه، امكان ايجاد شرايط يادگيري بهتر براي دانش آموزان فراهم مي گردد.
تعريف مدرسه هوشمند
مدرسه هوشمند مدرسه يي است كه علاوه بر استفاده از امكانات فيزيكي مدرسه و برنامه هايي مانند ساير مدارس تلاش دارد تا با تجهيز به امكانات رايانه يي و فناوري هاي مربوطه كنترل و مديريت خود را بر اين اساس مبتني كند و محتواي اكثر دورس را الكترونيكي كرده و ارزشيابي و نظارت سيستم را هوشمند گرداند . در اينگونه مدارس سيستم بر روي كامپيوتر مركزي مدرسه نصب مي شود و با اتصال به تعداد زيادي از خطوط تلفن در طول شبانه روز آماده ارايه خدمات است . اين سيستم امكاني را فراهم مي آورد تا دانش آموزان ، اوليا و معلمين و كادر مدرسه در تعامل هميشگي و پويا برنامه خود را به پيش برند . امكان اطلاع رساني صوتي و تصويري ، ارتباط با مربيان ، ارايه انتقادات و پيشنهادات ، پرسش و پاسخ و ساير موارد ضروري از جمله كاركردهاي مدارس هوشمند است . در اين مدارس دانش آموزان با داشتن يك كامپيوتر در منزل هميشه با سيستم مدرسه خود در ارتباط خواهند بود لذا مي توان گفت مدارس هوشمند هيچ وقت تعطيل نخواهد بود . البته لازم است اين نكته يادآوري شود كه مدارس هوشمند بستر لازم براي مدارس مجازي نيز فراهم شود . از جمله مهمترين ويژگي هاي مدارس هوشمند اين است كه دانش آموزان با تفكر مستقل و ابراز خلاقيت توانمندي خود را به كار مي گيرند و فضاي حاكم موجب به كارگيري توانمندي هاي مربيان ، معلمان و اوليا براي تقويت آموزش و پرورش مي گردد و بطور كلي محيط مدرسه مشوق يادگيري و باعث ايجاد انگيزه و رغبت در مجموعه مي شود.
مهمترين اهداف مدارس هوشمند
افزايش مشاركت عناصر مرتبط با سيستم مدرسه بويژه اوليا ، مربيان و دانش آموزان و فراهم كردن امكان تعادل بيشتر آنان با يكديگر مهمترين هدف يك مدرسه هوشمند است . از طرفي دانش آموزان در چنين مدرسه يي با فناوري الكترونيكي آشنا مي شوند و توانمندي فردي خود را از اين طريق افزايش مي دهند . رشد همه جانبه در اين سيستم يكي ديگر از اهداف مورد نظر است چرا كه با تسلط به تمام مجموعه و بازخودگيري از روند پيشرفت توسط دانش آموزان آنان بخوبي نقاط قوت و ضعف خود را تشخيص مي دهند و به ياري سيستم براي رفع آن تلاش مي كنند . ايجاد تنوع و خارج شدن از شيوه يكنواخت و سنتي آموزشي از جمله اهدافي است كه در صورت اجراي دقيق طرح مي تواند بازده كاري را در مدرسه افزايش دهد .
دانش آموز در اين سيستم با اهميت زمان آشنا شده و بخوبي مي آموزند كه چگونه مي توان در كمترين زمان به خواسته ها و نيازهاي خود از طريق استفاده از فناوري ارتباطي نايل آمد.
مهمترین دلایل تاسیس مدارس هوشمند
مهمترین دلایل تاسیس مدارس هوشمند عبارتند از :
الف) امروزه به علت رشد فناوریهای رایانه ای، سرعت نقل و انتقالات اطلاعاتی و مسأله انفجار دانش، اطلاعات و دانش به سهولت و سرعت می تواند در اختیار همگان قرار گیرد و دیگر مانند گذشته مدرسه تنها چهار چوبی نیست که معلم بخواهد دانش، مهارت و ارزشها را در آن به دانش آموزان منتقل کند بلکه چهارچوبهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وسائل ارتباط جمعی در شکل پذیری پنداره های دانش آموزان نقشی تعیین کننده دارند. یکی از تبعات این امر بالا رفتن سطح دانش متعارف دانش آموزان است که هماهنگی با دوره های آموزشی را بر هم می زند. در چنین شرایطی استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و انفورماتیکی در مدارس هوشمند، امکان به روز نمودن اطلاعات علمی معلمان و ارتقاء مهارتهای تدریس ایشان را فراهم می آورد به طوریکه آنها می توانند با استفاده از امکانات موجود در این مدارس برآورد صحیحتر و دقیقتری از دانش متعارف دانش آموزان کسب نموده و دوره های آموزشی و مطالب درسی را با دانش متعارف دانش آموزانشان هماهنگ سازند.
ب) از سوی دیگر برنامه های آموزشی در مدارس سنتی، اکثراً به صورت معلم محور بوده و با استعدادها، تواناییها، نیازها و شیوه های یادگیری دانش آموزان که هر یک آهنگ مخصوص خود را دارد، متناسب نیستند. مدارس هوشمند به دلیل برنامه های درسی انعطاف پذیر، امکان تدریس با شیوه های نوین، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روشهای آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموز (با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و توجه بیشتر به نیازها، علائق و استعدادهای آنان) می‌توانند در جهت از بین بردن و یا کاهش دادن این شکاف آموزشی مؤثر و مفید فایده باشند ودرواقع هر دانش آمئز بسته به استعداد خود می تواند آموزش ببیند و یا به عبارت دیگر سیستم آموزش نسبت به استعداد دانش آموزان متغیر است .
ج) جامعه اطلاعاتی آینده نیازمند افرادی است که بتوانند فناوری اطلاعات را خلاقانه در جهت رشد و توسعه به کار برند، در این عصر بی بهره مانده از دانش، بینش و مهارتهای روز، به بیکاری، نابرابریهای اجتماعی و در نتیجه پیدایش نارضایتی و تنش می انجامد و مدارس هوشمند نیز عمدتاً در جهت تأمین این نیازها برنامه ریزی شده اند چرا که در این مدارس دانش آموزان می‌آموزند که چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق شبکه های اطلاعاتی استخراج نمایند، چگونه در مورد آنها بیندیشند و چگونه حاصل یافته های خود را در جهت حل مسائل و مشکلات خود و توسعه و پیشرفت جوامعشان به کار گیرند.
هفت اصل کلیدی در مدارس هوشمند عبارتند از:
۱) دانش خلاق
۲) استعداد یادگیری
۳) توجه به فهم مطالب
۴) آموختن با هدف تسلط و انتقال آن
۵) ارزیابی آموخته‌ها به شکل متمرکز
۶) غلبه بر مشکلات
۷) مدرسه به عنوان یک سازمان آموزشی.
در مدارس هوشمند کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و CD جای دفتر مشق را می‌گیرد. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند بدست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و درس را به صورت CD ارائه می‌کنند. در این مدارس آموزش منحصر به معلم نیست و دانش‌آموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفه‌جویی در وقت می‌شوند و دانش‌آموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیتهای خود را آشکار و به تولید محتوا بپردازند.
در این گونه مدارس کسب موفقیت دست‌یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش‌آموزان و هدایت صحیح و جهت دار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جست‌وجوگری،‌ جایگزین روحیه بی‌هدف دانش‌آموز خواهد شد. در این روش رکن اصلی برای هرگونه تغییر، تغییر در فکر است و ابزار و امکانات تنها وسیله‌ای برای جامه عمل پوشاندن به افکار هستند
در مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی برای پرسشهای دانش‌آموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسشهایشان را در کامپیوتر پیدا کنند و برای بقیه بازگو کنند.
مدارس هوشمند مدارسی هستند که مبانی توسعه آنها استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات می‌باشد و تفاوت آن با مدارس مجازی این است که در این مدارس دانش‌آموزان باید حضور فیزیکی داشته باشند اما در مدرسه مجازی، دانش‌آموز و معلم می‌توانند کیلومترها از هم فاصله داشته باشند. معلمان مدارس هوشمند الزامی به متخصص بودن در حوزه IT ندارند بلکه باید بتوانند از سیستم این مدرسه مطلع باشند و از امکانات آن خوب استفاده کنند. معلم باید خوب بداند که منابع در کجاها وجود دارند که وقتی دانش‌آموزان سؤالی مطرح کردند آنان را به منابع موردنظر راهنمایی کند.
هدف از ایجاد این‌گونه مدارس عبارتست از:
رشد همه جانبه دانش‌آموزان (ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی)
ارتقاء توانایی‌ها و قابلیت‌های فردی
تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فن‌آوری
افزایش ارتقاء و مشارکت مردمی
پیش‌نیازها جهت اجرای مدارس هوشمند
کامپیوترها دارای حواس پنجگانه می شوند !
اگر از کامپیوتر خود (پی سی یا پست پی سی) بپرسید که یک تکه پارچه چه حسی را به پوست بدن منتقل می کند یا یک سوپ خوشمزه چه بویی دارد، به در و دیوار می خورد و راه خودش را گم می کند!

لفن های هوشمند و تبلت های امروزی کارهای خیلی زیادی می کنند. در کسری از ثانیه می توانند وضع آب و هوای زیمباوه یا گینه بیسائو را به شما بگویند، بهترین خرید ها را پیشنهاد کنند، ساعت کوک کنند و غیره. اما با کمال احترام، آنها هنوز خیلی ابتدایی هستند.
اگر از کامپیوتر خود (پی سی یا پست پی سی) بپرسید که یک تکه پارچه چه حسی را به پوست بدن منتقل می کند یا یک سوپ خوشمزه چه بویی دارد، به در و دیوار می خورد و راه خودش را گم می کند، آخر سر هم با سرفه کردن به شما می فهماند که کاری از دستش ساخته نیست!
در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را از چشم اندازی که IBM برای کامپیوترهای 5 سال آینده ترسیم کرده با خبر کنیم. پیش از آن هم می توانید پیش بینی قبلی IBM را درباره ذهن خوانی و چیزهایی عجیب تر بخوانید.
سیستم های رایانش شناختی (مبتنی بر ادراک)

دستاوردهای مرتبط با رایانش شناختی (یا ادراکی) هنوز در سطح بالایی قرار نگرفته اند. در اصل اگر فکر می کنید توانایی «رایانش» سیستم ها مساوی است با «فکر کردن» باید دیدگاه خودتان را عوض کنید چون اصلاً چنین نیست. آقای میرسون، نایب رئیس بخش نوآوری در IBM می گوید:
«تفاوت های بنیادینی میان طرز فکرهای مختلف درباره رایانش وجود دارد. [برای رایانش شناختی] باید از اساس، طرز فکرتان درباره جذب داده ها را تغییر دهید. اینطور نیست که فقط یک عکس بگیرید و آن را ذخیره کنید. باید با آن عکس به عنوان یک موجودیت مستقل برخورد شود و نه فقط چند صفر و یک. رایانش شناختی تغییرات بسیار جذابی را برای قابلیت ها[ی کامپیوترها] رقم خواهد زد و این برای ما یک محرک بزرگ است.»
یکی از تفاوت های میان کامپیوتری که قوه ادراک و قابلیت شناختن چیزها را دارد با یک کامپیوتر سنتی، مقوله تمرین است. یک سیستم شناختی، به دادن جواب های غلط و به درد نخور ادامه نمی دهد، بلکه اگر به یک نتیجه گیری غلط رسید، می تواند رویکرد خود را عوض کرده و به شناخت جدیدی نایل آید. آقای میرسون در این باره می گوید:
«در یک ماشین دارای قابلیت ادراک، شما آن را آماده و روشن می کنید ولی این خود دستگاه است که شروع به مشاهده می کند و این کاملاً از آنچه اکنون داریم، متفاوت است زیرا دستگاه های آینده با محاسبات آماری قادر به رسیدن به یک نتیجه نهایی می شوند و با این حال، اگر پاسخ اولیه شان غلط باشد و شما این را به دستگاه بگویید، دوباره احتمالات منجر به نتیجه غلط را این بار با وزن های متفاوت بررسی کرده و سرانجام به نتیجه صحیح می رسد.»
نترسید، رایانش شناختی مساوی هوش مصنوعی نیست

تصور الحاق حواس پنجگانه انسان ها به کامپیوترها، شاید شما را یاد آخر الزمان رباتیک و خود آگاهی کامپیوتر ها و ماشین هایی بیندازد که قادر به تفکر مستقل هستند؛ ولی نه، لطفاً بر اسب تخیل مهار بزنید. آقای میرسون می گوید که دره ای سترگ بین «شناخت کامپیوتری مبتنی بر حواس» و «هوش مصنوعی حقیقی» است:
«این [رایانش شناختی] تکنولوژی واقعاً عظیمی است ولی نمی تواند سر خود جایی برود. برای چنین هدفی طراحی نشده. در حقیقت چیزی که برای آن طراحی شده، عکس العمل نشان دادن برای انسان و یاری رساندن است. اما در عین حال با ارائه ورودی های انسانی (حواس پنجگانه)، این آزادی را به ما می دهد تا به جای برنامه ریزی کردن کامپیوتر، آن را آموزش و تمرین بدهیم. ساده بگویم، آگاهی بیشتری [نسبت به کامپیوترهای فعلی] ندارد بلکه پهنای باند بیشتری خواهد داشت و این تفاوت بزرگش با کامپیوترهای سنتی است.»
1 از 5: لمس

امروزه شما می توانید نمایشگر تبلت یا تلفن هوشمند را لمس کرده و از این طریق به دستگاه خود دستوراتی را بدهید، اما آیا می توانید آنچه را که صفحه لمسی در حال نشان دادنش است هم لمس کنید؟ جواب این سوال فعلاً نه است؛ ولی آی بی ام می گوید فقط تا 5 سال آینده. این کمپانی بزرگ در حال کار بر روی صفحات لمسی با قابلیت شبیه سازی محیط بیرون است!
تصور کنید صفحه لمسی نامرئی که روی نمایشگر تلفن شما است، بتواند بافت پارچه ای را که در یک فروشگاه آنلاین مشغول مشاهده اش هستید شبیه سازی کرده و شما فقط با دست کشیدن روی نمایشگر، آن جنس را حس کنید. یا بافت هر محصول دیگری را فقط با دست کشیدن روی نمایشگر تلفن دقیقاً حس کنید. تصور کنید که از سبد دستی یک فرد روستایی در دامنه آلپ خوشتان آمده: «ای کاش می شد ببینم چه جنسی دارد!» 5 سال دیگر، لمس کردن آن از پشت پنجره ای کوچک یعنی نمایشگر تلفن یا تبلت، دیگر یک رؤیا نخواهد بود.
اما چگونه؟ یکی از تکنولوژی هایی که IBM در حال کار بر روی آن است، لرزش سطح است. آنها می خواهند لرزش (کلمه ویبره آشنا تر نیست؟) را طوری به خدمت بگیرند که با نوسان های مختلف، بتواند حسی از بافت پارچه های مختلف یا سایر چیزها را برای سر انگشت شما تداعی کند.
2 از 5: بینایی

تا سال 2017 کامپیوترهای ما نه تنها قادر به تماشا کردن تصاویر خواهند شد بلکه آنها را درک هم خواهند کرد. آنها می توانند آموزش ببینند که تصاویر و ویدیوها را به «ویژگی های مختلف» تجزیه کرده و چیزهایی مثل توزیع رنگ، بافت سطوح، اطلاعات مربوط به لبه های هر شیء و نیز اطلاعات حرکتی را درک کنند. هر پیکسل، بیش از 1000 کلمه برای کامپیوتر شما معنا خواهد داشت.
کامپیوتر مثال هایی را دریافت خواهد کرد و با تمرین روی آنها قادر به درک هر تصویر خواهد شد. اجزا داخل قاب را تشخیص داده و می فهمد که چه چیزی بیشتر اهمیت دارد؛ برای مثال در محیط شهری تشخیص می دهد که خطوط ساختمان ها و خیابان ها برای درک تصویر مهم هستند.
در مورد ویدیو ها هم به همین شکل. برای مثال در جریان یک طوفان شدید، مردم ویدیوهایی را از مکان های مختلف می گیرند و به اشتراک می گذارند. این به کامپیوترهای دارای قابلیت شناخت، کمک می کند تا وضعیت مناطق مختلف را تحلیل کنند و در صورت لزوم، آژیر خطر برای آتش نشانی یا اورژانس پزشکی را به صدا در آورند.
در زندگی عادی هم به اشتراک گذاشتن ویدیوهایی از تجربه هایی که داریم، می تواند به دیگران کمک کند تا مکان های تفریح یا سفر خود را انتخاب کنند و کامپیوترهای شناختی با کمک آن ویدیوها، می توانند پیشنهادهای خوبی به صاحبان خود بدهند.
اما تصور کنید که بینایی کامپیوتر ها چه کمکی به تشخیص بیماری های پوستی خواهد کرد که عموماً نسبت به آنها بی تفاوت هستیم یا تا زمانی که علائم آنها به سطح خطرناکی نرسند، آنها را جدی نمی گیریم. کامپیوتر می تواند با تجزیه و تحلیل عکس هایی که در طول زمان گرفته شده، تغییرات بافت پوست را تشخیص داده و در صورت نیاز به شما هشدار دهد.
3 از 5: شنوایی

تا 5 سال دیگر، کامپیوترها (در همه فرم های خود) قادر به شنیدن آنچه که مهم است خواهند شد. سیستم های شنوایی آینده با گوش کردن به صداهای مختلف قادر به یادگیری خواهند بود و با استفاده از این نوع ورودی، قادر به شناسایی الگوهای مختلف و ساختن مدل هایی برای تجزیه صداها می شوند. به عنوان مثال خواهید توانست پیش بینی کنید که چه زمانی یک درخت خواهد افتاد یا با ضبط و بررسی صداهای مختلف یک نوزاد، کامپیوتر در دفعات بعدی قادر خواهد شد گریه یا صداهای بی معنای کودکانه ای را که او از خود در می آورد، برای شما تفسیر کند تا بفهمید که آیا کودک خسته است، خوابش می آید، گرسنه است یا احساس درد می کند.
آقای دیمیتری کانفسکی که مخترع ارشد در آی بی ام است و از 3 سالگی شنوایی خود را از دست داده درباره شنوایی کامپیوترهای آینده کار کرده و می گوید که به عنوان مثال درباره رانش زمین در برزیل، می توان از رایانش شناختی استفاده کرد تا سنسورهای مختلف بر اساس شنیدن اتفاقات پیرامونی، مثل تشخیص حرکات کوه ها و بارش باران، از وقوع اتفاقات محتمل خبر دهند و به این شکل جان مردم را از خطر نجات دهند.
4 از 5: چشایی

IBM برای 5 سال آینده، کامپیوترهایی را تصور می کند که از خود شما به سلیقه غذا خوردنتان بیشتر آگاه هستند. ماشینی را تصور کنید که مزه را تشخیص می دهد و از این رو با آنالیز ساختار شیمیایی غذا می تواند چرایی علاقه شما به آن را درک کند. به این شکل، نه تنها غذاهای سالم را به شما پیشنهاد می کند بلکه با کنار هم چیدن جفت غذاهای مختلف، شما را غافلگیر می کند زیرا تا قبل از آن نمی دانستید که خوردن آن غذاها در کنار هم، اینقدر می تواند لذت بخش باشد.
بله یک کامپیوتر به شرط شناخت شما و توانایی تشخیص مزه ها، می تواند با دسترسی به دیتابیس غذاها به شما کمک کند بهتر غذا بخورید. یا مثلاً، تصور کنید که مریض می شوید و دکتر برای شما پرهیز غذایی و رژیم خاصی را توصیه می کند. بنابراین قدرت انتخاب تان محدود می شود، اما در همین محدوده هم کامپیوتر می تواند انتخاب های متنوعی را توصیه و زندگی تان را بهتر کند.
5 از 5: بویایی

تا 5 سال دیگر، کامپیوترها حس بویایی را نیز خواهند داشت. متخصصین سنسورهایی را در دستگاه ها قرار خواهند داد که قادر به تشخیص بو هستند. بوی یک نوشیدنی، یک غذا، یک عطر، یا حتی بوی یک بیماری! بله بیماری ها هم بو دارند و در بیمارستان ها می توان با نصب این سنسورها، کمک کردن که اطلاعات مختلفی در اختیار پزشکان قرار بگیرد یا حتی تصور کنید که تلفن هوشمندتان با برخورداری از این سنسورها، قبل از شما تشخیص دهد که در شرف بیماری هستید!
کامپیوترهای آینده تلاش خواهند کرد با جمع آوری اطلاعات مربوط به هر بو کاری را که در مغز شما اتفاق می افتد یعنی پردازش اطلاعات به دست آمده از مولکول ها را انجام دهند.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: